A gyümölcsök semmiképp sem mondhatók egészségtelennek, hiszen nagyon magas vitamin- és ásványi anyag tartalommal rendelkeznek. Emellett antioxidánsokban gazdagok, amik bizonyítottan csökkentik a daganatok kialakulásának kockázatát.
De mi a helyzet a cukorral?
Bár valóban magas cukortartalommal bírnak, mégsem jogos a vád, hogy ők lennének felelősek az elhízásért. Ez a tévhit valószínűleg onnan származik, hogy számos olyan kutatás létezik, amelyek a fruktóz negatív hatásait bizonyítják. Egyes tanulmányok közvetlen kapcsolatot feltételeznek az elfogyasztott fruktóz mennyisége és az inzulin rezisztencia (és az ennek következtében 2. típusú diabates) kialakulása között. Mások pedig májkárosító hatását tekintve egyenértékűnek tekintik az alkohollal.
Azok, akik emiatt nem fogyasztanak gyümölcsöt, egy dolgot nem vesznek figyelembe. Ezek a kutatások mind az iparilag, mesterségesen előállított fruktózra vonatkoznak, nem pedig a természetesen előforduló cukorra. Jelenleg semmiféle tudományos bizonyíték nem létezik arra vonatkozóan, hogy a gyümölcsök rendszeres fogyasztása negatív hatással lenne a szervezetünkre.
Bár szénhidráttartalmuk miatt gyors vércukorszint növekedést eredményeznek, a hatás mégsem ugyanaz, mintha egy kanál fehér cukrot ennénk magában. Hiszen a fruktóz mellett rengeteg rostot is tartalmaznak, ami lassítja a cukrok felszabadulását.
Ebből következik, hogy különböző feldolgozott gyümölcslevek fogyasztását érdemes kerülni! Ezekből ugyanis hiányoznak a rostok, ellenben magas szénhidráttartalmuk miatt rengeteg üres kalóriát tartalmaznak.

Más a helyzet viszont, ha valaki cukorbetegségben szenved. Ilyenkor óvatosan kell bánni a gyümölcsökkel, de teljes megvonásuk ekkor sem indokolt. Érdemes kerülni a banánt, datolyát, dinnyét, mivel ezek nagyon magas glikémiás indexszel* bírnak. Amennyiben cukorbeteg vagy, kérd orvosod vagy dietetikusod tanácsát!

Hízhatunk tehát a gyümölcstől? Persze! Bármitől lehet hízni, ha mértéktelenül fogyasztjuk, hiszen ez csupán a bevitt és az elégetett kalóriák arányán múlik. Ha egy étel alacsony kalória tartalmú, de naponta több kilót megeszünk belőle, ugyanazt érjük el, mintha minden nap hamburgert ebédelnénk. Az egészséges életmód kialakításakor viszont általános érvényű szabály a mértékletesség. Bátran fogyasszunk rendszeresen gyümölcsöket! Csupán a mennyiségre kell odafigyelnünk.

* az egyes élelmiszerek vércukoremelő képessége