Ez bizony egy kényes téma. Mikor, mit, hogy oldjam meg? Nincs időm, unom, nincs étvágyam. (Arról már írtunk, hogy mivel csökkentheted az étvágyadtat.) Bevallom, néha én is elhibázom, és ilyenkor alaposan kiszúrok magammal.

Edzés előtt kétféleképpen hibázhatod el az étkezést: az egyik az, amikor hányinger miatt mész ki azóráról, hagyod abba az edzést. Ilyenkor tudom, hogy nem telt el elég idő az étkezés és az edzés között. Nem jutott elég idő arra, hogy megemészd, amit megettél. Az emésztéskor vérbőség keletkezik a gyomorban, szüksége van rá, mert keményen dolgozik. Viszont ha elkezdesz edzeni, akkor a többi izmoknak is vér kell a fokozott működéshez.

Mindannyian mások vagyunk, tapasztald meg, hogy mennyi időnek kell eltelnie a kajálás és az edzés között. Nekem 3 óra az ideális, de van, akinek 2, van, akinek 4. Figyeld meg, mikor vagy a leginkább energikus!

A másik, amikor túl sok idő telik el az étkezés és az edzés között. Ez gyakori probléma azoknál, akik délelőtt edzenek. Ilyenkor az történik, hogy a drágaságom elsápad, elveszti az erejét és remeg, mint a kocsonya. Nem volt ideje, nem volt otthon semmi. Egy banánnal megmenthette volna! Az egy óra alatt felszívódik, és bárhol lehet kapni. Üzemanyag nélkül az autó sem megy. Ne várd el a szervezetedtől, hogy bírja a nagy terhelést, ha nincs szénhidrát, amiből energiát nyerhet. A remegés és gyengülés azért lép fel, mert ilyenkor az izmaidból próbálsz erőt nyerni, ami az aminósavak lebontásával történik.

Ugyanez történik akkor is, amikor eszel, de nem viszel be elegendő szénhidrátot. Így jártam ezen a héten. Fehérjedús reggelivel kezdtem, azután a súlyzós edzésem végén szédelegtem, és kellett pár óra, hogy magamhoz térjek.

A táplálkozásod függhet az edzésed jellegétől is. Például a reggeli futások előtt nem szoktam enni. Viszont ha a közepes iram helyett, váltakozó iramban futnék, tuti, hogy nem bírnám kaja nélkül! A lényeg, hogy figyelj a testedre! Ismerd ki, hogyan működik! Legyen igaz az, ami neked a legjobb.Nem feltétlenül kell úgy csinálni bármit is, mint az edzőtársad vagy a barátnőd.

Ajánlom figyelmetekbe, az ehhez a témához kapcsolódó, korábbi cikkünket: Mit együnk este 6 után?

Jó edzést!

Szívós Zoltán

www.szivoszoltan.hu