Ahogyan már cikkünk első részéből is kiderült, mindenki megvalóstíthatja a legvadabb álmait is, ha fejben elhatározza magát. Viszont mindenkinek más a titka és azt magának kell megfejtenie! Mert meg lehet fejteni, van helyes megoldás. Van egy mondás, amely szerint „Sosem szabad aggódni, mert minden zárhoz készítenek kulcsot”, azaz létezik válasz a problémáidra, maximum az nem valószínű, hogy azt a Google keresőjében találod meg. Amennyiben veszed a fáradtságot hozzá, hogy megleld, ha elég elhivatott és kitartó vagy, sikerülni fog.

Julius Robert von Mayer német sebész már 1840-ben megmondta, „Az energia nem vész el, csak átalakul.”(bár e tézis igazságtalanul James Prescott Joule-hoz társítjuk). Ez pedig átvitt értelemben is működik, hiszen az az energia, amit belefektetsz céljaid elérésébe, mindig megtérül, csak hinned kell önmagadban, kitartanod és addig menni az úton, amíg sikerülni fog.

 

Nehéz az elindulás? Persze, hogy nehéz, de a lényeg, akkor is az, hogy elindulj, mert ha nem teszed, akkor, biztos a kudarc.

Ahogy Barack Obama, az Amerikai Egyesült Államok volt elnöke is pontosan megfogalmazta, „Amennyiben úgy döntesz, hogy futásban versenyzel valakivel, esélyed van rá, hogy veszítesz, de ha abbahagyod a futást, akkor biztosan.”

Ugyanúgy, mint amire az El Camino-n történt zarándokutam során jöttem rá. Ez az Út is olyan, mint maga az élet.

Azaz rém egyszerű.

Amennyiben reggel nem kelsz fel, nem pakolod be a hátizsákodat, nem veszed fel a hátadra, majd nem kelsz útra, ne csodálkozz és panaszkodj, ha nem érsz oda a következő településre!



Tedd meg végre! Ne csak álmodozz, alakítsd célokká őket és tedd meg az első, a legnehezebb lépést, mert utána egyre és egyre könnyebb lesz, és majd meglátod mekkora örömöt fog okozni, amikor eléred. Azonban tévedsz, ha azt hiszed a cél elérése lesz az ajándékod. Nem az lesz, hanem maga az út, amelyet megtettél odáig. Sosem arról mesélsz a legtöbbet, hogy ott álltál a „csúcson”, hanem arról, ahogy megvalósítottad, mert ez az igazi ajándék.

A cél elérése, az csak egy állapot!

Testünk 65%-a víz, a többi pedig hozzáállás. A víznek hatalmas ereje van, és a hozzáállásod dönti el, hogy erőnek erejével zubog-e alá, vagy pazarlóan elszivárog a repedéseken keresztül.

Minden év januárjában dugig vannak a fitnesz- és az edzőtermek, zsúfoltak a futópályák, uszodák.

De nézd meg a termeket, pályákat, medencéket februárban, amikor már visszaállt minden a szokásos kerékvágásba és az újévi fogadalmak lelkes nekiiramodása után hamar lemorzsolódnak a kevésbé elkötelezettek és kitartóak és a fogadalmi listájukon halkan átírják a dátumot egy évvel későbbre.
 

A legnagyobb hiba, hogy sokan ész nélkül ugranak bele a változtatásba és az első alkalmak utáni irtózatos izomláz pihenésre kényszeríti őket és mire rendbe jönnek a mikro sérülések, már tovaszállt a lelkesedés.



Persze most nem beszélek azokról az edzőkről, akik többet ártanak a lelkes kezdőnek, mint amennyit segítenek.

Többször néztem már végig a spinning órákon miképpen teszik tönkre a szívét, ízületeit a résztvevőknek.

Rossz bicó beállítások, nem figyelembe vett különböző pulzuszónák, edzettségi szintek, túlterhelt keringés, izomzat és ízületek. Ezek pedig csak ártanak, mintsem, hogy segítenének a lelkes „fogadalmárnak”. És aztán csodálkoznak, hogy nem jön az eredmény, viszont jön a túledzettségből adódó kiégés, majd a motiváció hiánya.

A mentális erőnlét genetikai adottság, de ugyanakkor fejleszthető is. Az elméd ugyanolyan, mint az izom. Amennyiben képes vagy többet edzeni, úgy lesz képes a figyelmedet jobban összpontosítani és egyre kevésbé hagyja majd, hogy a feladatra koncentrálás közben elkalandozzanak a gondolataid.

A kezdőknek ez egy nagyon nehéz és fárasztó folyamat, de gyakorlással egyre jobb és jobb lesz. Csak tarts ki és soha ne add fel! A Navy Seals szlogenje is ez „Egyetlen könnyű nap volt, a tegnap.”



Tudod, olyan ez, mintha egy hatalmas hegyi gorillával, egy King Konggal kellene birkóznod.

Hidd el, nem akkor adnád fel a küzdelmet, amikor elfáradtál, hanem csak akkor, amikor a gorilla fáradt el. És ezt sose feledd!

A gondolataid által gyorsabban kiütheted és padlóra küldheted magadat, mint bármelyik bivalyerős ellenséged tenné. Ezek a gondolatok azonban csak másodlagosak. Az elsődleges a megfelelő figyelem és a tudatosság. Ezek úgy segítenek a koncentrálásban, mint egy spamszűrő a fejedben. Megszűrik a káros, negatív gondolatokat és érzéseket és képessé tesznek, hogy kizárólag a cél lebeghessen a szemed előtt.

A helyes légzés, a meditáció, a célok vizualizálása, a pozitív gondolatok és a mikro célok együtt tesznek azért, hogy szellemi és érzelmi szinten is fejlesszék a „harcosokat” és egy sokkal jobb „küzdővé” tegyék.
Tedd azt, amit egy elit harcos, aki az elméjét is képzi! Hosszú órákat összpontosítva és edzve a szellemét, hogy amikor eljön az ideje, hogy elvégezze feladatát, már pontosan tudja, hogyan kell kikapcsolni a más irányú gondolatait.

Már automatikusan kapcsol be a borotvaéles figyelem, ahol nincsenek olyan gondolatok, vagy kétségek, amelyek bizonytalanságot okoznának számára, különösen azokban a legkritikusabb pillanatokban, amikor élet, vagy halál múlhat egy-egy döntésén, cselekedetén.



Jó múltkor azt mondta nekem valaki egy előadásom után, hogy rendben, de a háborúban rengeteg lövés és robbanás van, ami eltereli a figyelmet és összezavar.

Látod - válaszoltam -, pont ez a lényeg!

Nem az, hogy mekkora a zűrzavar, hány lövés dördül, hanem az, hogy ki és honnan lő.

Ha látod a problémát, akkor látod a megoldást is. Amennyiben képes vagy fókuszálni és nem törsz össze, kitisztul a szemed előtt a kép, és mint egy távcsőben, csak a lényeget fokod látni, arra fogsz figyelni. Átvitt értelemben, a céljaidat, mint egy jó mesterlövésznek neked is a célkeresztbe kell befogni és rajta tartani addig, amíg meg nem húzod gondolataid elsütő billentyűjét.

A Pentagon már hosszú évekkel ezelőtt felismerte a mentális erő fejlesztésének kiemelkedő jelentőségét és a Navy Seals-nél, a többi speciális alakulatnál és a Tengerészgyalogságnál is kísérletekbe kezdett ezzel kapcsolatban, majd két évvel ezelőtt bevezették a Total Force Fitness, széles spektrumú programját, amely nyolc területet fog össze: pszichológiai, szociális, lelki, környezeti, viselkedésbeli, orvosi, fizikai és táplálkozásbeli.



A kísérleti tréningek mind azt bizonyították, hogy a mentális képesség és erő fejleszthető és ezáltal belátták, hogy változtatni kell a katonák kiképzésén, hogy a stressz szintjük csökkentésével, mentális erejük növelésével és a nagy nyomás alatti folyamatos borotvaéles fókuszukkal, a zavaros, gyorsan változó körülmények között is tiszta és jó döntések születhessenek, ezzel is megóvva mások életét, az elkerülendő sérüléseket.

A helyes meditáció képes csökkenteni a pulzust, a vérnyomást és erősíteni az agy neurológiai idegpályáit, fejleszteni az információk áramlását.

A Navy Seals-nél végzett kutatások arra engednek következtetni, hogy a szellemi tréning képes változásokat előidézni az agy, a fiziológia és a viselkedés szintjein is. Ez pedig elég szép kihívás ahhoz, hogy a további kutatások eredményei által a jövőben már tudatosan tanulhassuk meg, miképpen lehetünk sikeresebbek, kitartóbbak.

Mit tanácsolok?


• Tíz perc meditáció reggelente és fél óra este olyan zenék hallgatása mellett, amelyek segítenek számodra az ellazulásban. Ilyenek például Miles Davis, Joe Satriani, Mozart, vagy számos meditációs zene. Próbáld ki és rövididőn belül tapasztalni fogod áldásos hatásait, hogy nyugodtabb vagy, jobban tudsz a feladataidra koncentrálni és gyorsabban is tanulsz.
• Álmodj bátran, fogalmazd meg belőle a célodat, határozz meg mikro-célokat, azaz mérföldköveket, tedd meg az első lépést, vizualizáld a célt, de fókuszálj az útra és tarts ki minden áron!
• Meditálj, relaxálj minden nap, edz a testedet és a szellemedet egyaránt!
Meg fogsz lepődni, hogy mire is vagy képes.

Azzal búcsúzom, amivel kezdtem, a Jedi lovagok picit átalakított üdvözletével:
May the mental force be with you.
Azaz, a mentális erő legyen veled!

Forrás: Sportime Magazin

Szező: Csutka István