Miért fontos a kalóriák mellett a makrotápanyagok követése az étkezések során? Ha egyszerűen akarok fogalmazni, akkor többet között azért, mert minden makrotápanyag más „hatásfokon” tud elraktározódni testzsír formájában. De hogy is néz ez ki?

Íme egy kis szemléltető ábra, ami megmutatja, hogy mi történik, ha 300 többletkalóriát viszünk be szénhidrát vagy fehérje formájában.

                                            Fehérjéből származó kalóriák   Keményítőből származó kalóriák

Elfogyasztva                                                                               300                                                            300

Megemésztve                                                                             210                                                            282

Glukózzá alakul                                                                         140                                                            282

Testzsírrá alakul                                                                   105.5                                                            211

Igen, a fehérje is el tud raktározódni zsírként a fitnesz berkekben divatos nézetekkel ellentétben.

Amint látjátok, szénhidrátok esetében 282 kcal áll rendelkezésre az emésztés befejezésével, vagyis 18 kcal-t igényel a megemésztése, míg a fehérjék esetében 90 kcal veszik el az emésztés folyamán. Ezért szokták azt mondani, hogy a fehérje anyagcserepörgető hatással bír, erről már biztos ti is sokat hallottatok. Nos, igen: a fehérjék emésztéséhet sok energia szükséges, tehát több kalóriát égetsz el azzal is, hogy csak simán fekszel a kis foteledben és az imént elfogyasztott fehérjeporodat emészted.

Ezenkívül a szénhidrátok esetében az emésztés után kinyert energia azonnali hasznosulásra kész energia, de a fehérjéknél – ha glukózt akar nyerni a szervezet az aminosavakból – további feldolgozásra lesz szükség, így végül csak 140 kcal marad. Ezek után ha ez a glukózmennyiség nem ég el, hanem raktározás mellett dönt a szervezet, akkor 105.5 kilókalóriányi testzsír (durván 15 g) keletkezik, míg a szénhidrátok esetében ez 211 kcal (23.4 g testzsír).

Nos ezért kell inkább a fehérjék mellett dönteni (sok más alapvető funkció mellett, amikhez szükségesek az emberi testben), és nem azért, mert „nem hizlalnak” és többletbevitelük mágikus módon távozik a szervezetből.

Fotók forrása: Pinterest

Források:

· Jéquier E, Acheson K, Schutz Y. Assessment of energy expenditure and fuel utilization in man. Annu Rev Nutr. 1987;7:187-208. Review. PubMed PMID: 3300732.

· Flatt JP. Conversion of carbohydrate to fat in adipose tissue: an energy-yielding and, therefore, self-limiting process. J Lipid Res. 1970 Mar;11(2):131-43. PubMed PMID: 4392141.