Biztosan veled is előfordult már, hogy úgy érezted bármit képes vagy megtenni, hogy elérd a kitűzött célt. Napi kétszer mentél le a terembe, hogy magabiztosan viselhesd a bikinid a nyaraláson? Esetleg egy komoly versenyre készültél és úgy érezted, még keményebben kell dolgoznod, hogy jobb legyél a többieknél?
​Ha több hét kemény edzés után, egyszer csak nincs már kedved mozogni sem, csökken a teljesítményed, indokolatlanul fáradt vagy, esetleg láthatóan csökken az izomtömeged, előfordulhat hogy nálad is túledzettség áll fenn.

A rövid távú túledzettség könnyen visszafordítható folyamat, ugyanakkor ha valaki rendszeresen, aránytalanul nagy terhelésnek teszi ki a szervezetét, akkor azon túl, hogy hosszú távon jelentősen romlik az illető teljesítménye, az egészségét is komoly veszélynek teszi ki.

Jogosan merül fel a kérdés, hogy mégis mi történik ilyenkor a testünkkel. Miért van az, hogy egyesek hajlamosabbak rá, míg mások heti 10-szer sportolnak, mégis jól érzik magukat? A kutatók többféle elméletet is megfogalmaztak. Valószínűsítik, hogy a túledzettség kialakulásában a gyulladásnak központi szerepe van. Terhelés során az izomrostokon mikroszakadások keletkeznek. Ezek helyreállításához gyulladásra van szükség. A gyulladás során speciális fehérjék, úgynevezett citokinek termelődnek. Ha a citokinek a szükségesnél nagyobb mennyiségben termelődnek, az krónikus gyulladáshoz vezet, ami az izom teljesítőképességének csökkenését, idővel pedig az izmok sorvadását okozhatja.

Ha úgy érzed, téged is érint a probléma, nagyon fontos, hogy minél hamarabb tegyél ellene!
Az már önmagában is hatalmas siker, ha felismered, hogy valami nincs rendben. Sokan ugyanis figyelmen kívül hagyják testük jelzéseit és addig hajszolják magukat, amíg komoly egészségügyi problémát okoznak. A rendszeres sportnak ugyanúgy része a regeneráció is. Hacsak nem vagy profi sportoló, semmi szükség rá, hogy a hét minden napján eddz. Mindenképp érdemes néha egy vagy két pihenőnapot beiktatni! Hidd el, nem dől össze a világ, ha néhány alkalom kimarad.
Nagyon fontos a megfelelő minőségű és mennyiségű alvás. Egy 2010-es kutatásban megfigyelték, hogy azok a sportolók, akik az edzések után beiktattak egy fél órás alvást, sokkal gyorsabban tudtak regenerálódni, mint azok, akik nem pihentek.
Az étkezésnek a túledzettség kezelésében is kulcs szerepe van. Táplálkozz vitaminokban gazdagon és fogyassz minőségi fehérjékben és szénhidrátokban gazdag ételeket! Célszerű lehet kipróbálni a BCAA-t (Branched Chain Amino Acid) is edzés közben.

Ne feledd, a túledzettség elkerülhető! A tested mindig tudja, mire van szüksége. Nincs más dolgod, mint észrevenni a jeleket.

Forrás: Dr. Radák Zsolt: Edzésélettan 2.0