Amikor egy baktérium vagy vírus ledönt minket a lábunkról a szervezetünk komoly védekező erőket mozgósít, hogy minél hamarabb elpusztítsa a kórokozót. Természetesen vannak, akik egy kisebb megfázást meg sem éreznek, míg mások legszívesebben egész nap ágyban maradnának. Így a legjobb, amit tehetsz, ha az edzésről van szó, hogy hallgatsz a szervezetedre. Ha egy kis orrdugulás és torokfájás ellenére is tele vagy energiával, nem feltétlenül kell kihagynod az edzést, ha viszont erőtlennek és fáradtnak érzed magad, jobb, ha inkább a meleg takaró alatt maradsz aznap. Ugyanakkor, ha a testmozgást választod, néhány dolgot nem árt észben tartani!

Az első (és egyben legfontosabb) szabály, hogy lázasan szigorúan tilos edzeni. Ha ezt nem tartod be, jelentős veszélynek teszed ki magad, hiszen a lázad súlyosbodhat, dehidratálttá válhatsz és akár tüdőgyulladást is kaphatsz. Bár vannak sportolók, akik azt állítják, hogy ilyenkor egy kiadós edzéssel egyszerűen kiizzadják a betegséget, az ilyen jellegű verejtékezést sosem szabad összekeverni azzal, amikor egy meleg tea társaságában a takaró alatt izzadunk. Ezutóbbi valóban segíti a felépülést, míg a testmozgással csak egy újabb stresszhatásnak tesszük ki a szervezetünket.

A láz mellett azonban vannak más kizáró tényezők is. A szakértők azt ajánlják, hogy, ha „nyak felett” tapasztalsz tüneteket, mint például orrfolyást, tüsszögést, enyhe torokfájást vagy köhögést, nem muszáj otthon maradnod. Érdemes csökkenteni az intenzitást és a súlyok nagyságát, hiszen nem biztos, hogy ugyanazt a teljesítményt tudod nyújtani, mint egészségesen.

Ha azonban „nyak alatt” is vannak panaszaid (erős köhögés, mellkasi vagy hasi fájdalom, hányinger, hányás, ízületi fájdalom) nem érdemes erőltetni az edzést. Ilyenkor sokkal jobban jársz, ha néhány napot pihensz, ahelyett, hogy megkockázhatod, hogy hetekre elhúzódjon a gyógyulásod. Hidd el, ilyen rövid idő alatt senki sem vesztette még el az izmait. Ha ez a félelmed mégsem hagy nyugodni, bátran kortyolgass otthon BCAA-t (a BCAA hatásairól itt olvashatsz).

Sokat teszel a gyógyulásod érdekében, ha ilyenkor fokozottan odafigyelsz a táplálkozásodra. Egyél rengeteg zöldséget és gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonákat és egészséges zsírforrásokat. Jó hatásúak lehetnek a gyulladáscsökkentő ételek, mint a méz vagy a gyömbér is.

Ne feledd, egy kis betegség és pár nap edzés nélkül nem a világ vége. Mindig figyelj oda a tested jelzéseire és ne erőltess semmit, ami nem esik jól. De ha betartod a fentebb említett szabályokat, néhány nap után újult erővel folytathatod a megszokott rutinod.