A BCAA (Branched-Chain Amino Acids) nem más, mint elágazó láncú aminosavak, név szerint a leucin, az izoleucin és a valin keveréke. Ezek az aminosavak esszenciálisak, tehát a szervezetünk nem képes őket önállóan előállítani, ezért a táplálkozás során kell bejuttatni. Összesen kilenc ilyen aminosavunk van, így jogosan merül fel a kérdés, hogy miért pont a BCAA bevitelre kell nagyobb hangsúlyt fektetni.

A leucin, izoleucin és a valin a többivel ellentétben nem a májban, hanem az izomszövetben bomlik le és nagyon erős antikatabolikus hatással bírnak, tehát védik az izmot a leépüléstől. Ezt a hatást pedig nemcsak sportolókon vizsgálták, hanem időseken és krónikus betegség miatt ágyban fekvőkön is, akiknél jelentősen csökkent- az egyébként normál körülmények között bekövetkező- izom leépülés.

Emellett az elágazó aminosavak, és különösen a leucin képes az izom épülés irányába hatni, mivel egyfajta anabolikus (felépítő) jelként működik. Egy viszonylag új tanulmány kimutatta, hogy azoknál, akik az erősítő edzések során 5,6 gramm BCAA-t fogyasztottak, 22%-kal nagyobb izomfehérje szintézis volt megfigyelhető, mint azoknál, akik nem ittak ilyen aminosavakat1

Az antikatabolikus és az anabolikus hatásaik mellett az utóbbi évek kutatásai egyéb pozitív hatásokra is rávilágítottak, miszerint ezek az aminosavak csökkentik a kifáradást, javítják a mentális funkciókat és kedvező hatással rendelkeznek krónikus májbetegségben szenvedő betegek esetén is.

Összességében, tehát ha a fehérjeporod mellé szeretnél egy másik táplálékkiegészítőt beszerezni, a BCAA mindenképp megér egy próbát. Választhatsz kapszula, folyadék vagy por formátumot is, a kapható ízek listája pedig szinte végtelen.

Legjobb, ha edzés alatt fogyasztod, de jó megoldás lehet az is, ha az edzés utáni fehérjeturmixodba teszel egy adagot (léteznek ízesítetlen verziók is erre a célra). Fontos, hogy a BCAA nem helyettesíti a protein turmixot és bár a legtöbb fehérjepor önmagában is tartalmaz elágazó láncú aminosavakat, de nem olyan nagy mennyiségben, így nyugodtan hozzáadhatod a kedvenc BCAA-d.

 

Forrás:
1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28638350