Előző cikkünkben már írtunk róla, hogy mennyire nehéz a felkészülés a Pokol Hétre. Most pedig megosztjuk veletek a legjobb edzéstervet, ami a Navy ajánlása szerint a legjobb módszer a felkészüléshez!

100 húzódzkodás a lehető legkevésbé szétbontva, közöttük 500 méter futás 90 másodperc alatt.
200 fekvőtámasz a lehető legkevésbé szétbontva, közöttük 500 méter futás 90 másodperc alatt.
300 felülés a lehető legkevésbé szétbontva, közöttük 500 méter futás 90 másodperc alatt.



Ez egy nagyon kemény edzés, amely 30-60 percig is eltarthat – már amennyiben képes vagy befejezni. Minél kevesebb szettben végzed a gyakorlatokat, annál kevesebb a futás mennyisége.
Amennyiben csak a minimum szinteket tűzöd ki célul, ne feledd! Azok csak annyira lesznek elegek, hogy elmehess egy BUD/S kiválasztásra (amennyiben az Amerikai Egyesült Államok állampolgára vagy) és megpróbálhasd túlélni rögtön már az első napot. A kellő edzettségi szint hiányában, valószínűleg hamar fel fogod adni, amely komoly lelki sérüléssel is járhat - és akkor még nem is beszéltünk azokról a komoly fizikai sérülésekről, amelyeket szintén szerezhetsz.



Amennyiben elkötelezett és kitartó vagy, jönni szokott a következő kérdés. Hogyan képes valaki mindezt egymás után teljesíteni? De nem ez a jól megfogalmazott kérdés. A helyes kérdésre a válasz ugyanis az, hogy a Navy PS Tesztjét teljesítők alapvetően tudják, hogyan kell legyűrni a fájdalmat és a kényelmetlenségeket. Ez pedig adottság, illetve fejleszthető tulajdonság. „Egyszerűen” ketté kell választanod a gondolkodásodat, és ez egy nagyon hasznos képesség. Ezt használhatod a sportban, a mindennapi életedben és - természetesen - a Navy SEAL kiképzésén egyaránt.

Ez a módszer segít elviselni a hosszú, fájdalmas, kényelmetlen és fárasztó eseményeket. A „Pokol Hét” során átélendő jéghideg vízben, hosszú időn keresztüli tartózkodásból fakadó hypothermiát, vagy a kialvatlanság, a fizikai és szellemi fáradtság során jelentkező hallucinációt, valamint a hányingert, az izmok égését és a remegéses tüneteket. Mindenkinek van egy saját története arról, hogyan volt képes kettéválasztani a gondolkodását és folyamatosan a célra, a feladatra koncentrálni - nem feladni a küzdelmet.



Íme, néhány tipikus példa, amelyek esetében szükséged lesz a mentális erődre:
Fájdalom: Volt, aki már a fogorvosnál sem kért fájdalomcsillapító injekciót, vagy egy pontra koncentrált.
Hosszú távú monotónia: Erről az úszók, a hosszútávfutók, az ultrasportolók és a hegymászók is sokat tudnának mesélni. Milyen gondolatok cikáznak bennük és vonják el figyelmüket a monotonitástól, hogy aztán az utolsó szakaszra „visszatérve” minden erejüket, koncentrációjukat beleadva érjék el sikerüket.
Hidegvíz: Magasabb hőmérsékletre irányuló gondolatok, az izmok rendszeres időközönkénti megfeszítése is segít harcolni a hideg ellen, hogy az agy ne mondhassa azt: elég volt, feladom.

A fagyos vízben ülve mindig gondolj arra, hogy a nap végén már vár a meleg zuhany, a száraz, meleg ruha és az ágyban a jó meleg paplan. Csapat: Van, aki a csapatára gondol, és csak miattuk megy tovább, arra fókuszálva, hogy nem hagyhatja cserben őket. Sérülések: Egyszerűen másfelé, legtöbbször a feladatra terelik gondolataikat. Ennek köszönhető, hogy egy bevetés alatt bekövetkező sajnálatos sebesülést követően ugyanúgy mennek tovább, mintha mi sem történt volna. Ebben az esetben azonban az adrenalin is sokat segít és emiatt sokszor észre sem veszik, hogy milyen sérülést szenvedtek, csak jóval később, egy esetleges pihenőnél.




Természetesen egy speciális alakulat tagjánál ez a mentális fókusz nem billenhet át egy úgynevezett „zombi” állapotba, hiszen folyamatosan a feladatra kell összpontosítania - emellett életbevágó, fontos taktikai döntéseket hoznia. Ehhez kell a napi szintű, rutinná fejlesztett edzések és képzések végeláthatatlan sora. Ezért szoktam mondani: egy 1 órás fizikai edzés igazán segít felkészülni, hogy kibírd egy speciális alakulat tréningjének egy napját. De a képesség, hogy csak menj miközben egy másik gondolat órákon át elfoglalja az elméd - ehhez egy tipikus edzésnap kevés, ehhez több idő és tanulás szükséges.



Szóval edzésre fel! Légy kemény és kitartó! Ne engedd, hogy bárki és bármi eltérítsen attól a céltól, amely előtted lebeg! Sikered rajtad múlik, és az elérésének legnagyobb akadálya is te magad lehetsz. Éppen ezért mindig az útra koncentrálj, de a cél lebegjen a szemed előtt.
Szép tavaszt és jó sportolást kívánok!

További információ a tudományos, az egészségügyi szűrés,illetve a további követelmények részleteiről, a hivatalos Navy SEAL/SWCC oldalon: www.sealswcc.com


Szerző: Csutka István

Forrás: SporTime Magazin