Általános iskolás nebulóként több éven keresztül szertornáztam a Budapesti Honvéd egyesületében. Szerencsére, ez a múlt kiváló alapot biztosított számomra az újrakezdéshez. Tizenéves koromban – miután a szertornát abbahagytam – szinte megszállottként kerékpároztam. Mindenhova bringával mentem a távolságtól és az időjárástól függetlenül. Akkoriban nem lebegtek szemem előtt sportsikerek, csak tekertem megállás nélkül.

Aztán jött a munka, majd a család és az évek múlásával nőtt a felelősség és egyre több lett a gond is. Ezzel párhuzamosan pedig a sport szépen, lassan eltűnt az életemből. A vállalkozásom minden energiámat lefoglalta. 2011-ben aztán megtörtént a baj. Először elképzelésem sem volt, hogy mi lehet a probléma, de folyamatosan gyengének éreztem magam. Nem tudtam komolyabb terheléseket végezni és már egy első emeletre történő lépcsőzés is nagyon megerőltető volt számomra.

Mint később kiderült, szinte az utolsó pillanatban mentem el az orvoshoz, ahol tüdő fibrózis gyanúját állapították meg. Mit tesz ilyenkor az ember? Felmegy az internetre, és megnézi mit is jelent a diagnózis. Ekkor jött a hideg zuhany. Amennyiben tényleg tüdő fibrózis a probléma, akkor annak elég komoly és végzetes kimenetele is lehet. A leírás szerint rossz esetben 3-5 év túlélési időt adnak és én akkor igazán rosszul voltam.



Természetesen nem álltam meg az első orvosnál, és végül egyik barátom ajánlására jutottam el a debreceni Tüdőklinikára, ahol több hónapon keresztül mindenre kiterjedően vizsgáltak ki. Itt derült ki, hogy „csak” tüdősarcoidozist állapítottak meg. Gyógyítása egy évig tartott, amely időszak alatt különböző szteroidokat kellett szednem. Miután a szteroid hatása alatt igen fittnek éreztem magam, ezért megpróbáltam egy kicsit mozogni. Az egyik nap a reggeli szteroid beadása után lementem futni, hiszen remekül éreztem magam, dúlt bennem az energia, vagyis a szteroid.

Mit ne mondjak, összesen 35 másodpercet tudtam futni a teljes kimerülésig. Amikor ezt az orvosom megtudta, nagyon leszidott, miután kis futkosásom akár a szívem megállását is okozhatta a volna. A szteroidokat egy évig kellett szednem, és további egy évet vártam a teljes kiürülésére. A sport és minden más mozgás is elmaradt. Ennek eredményeképpen meghíztam. Komoly testsúlytöbbletet szedtem fel és a szteroidok hatására teljesen felpuffadtam.



Történetem második fejezete pedig ekkor kezdődött el. Amiért, és főleg a hogyan időszaka.

A miért nagyon egyszerű. A Sportime Magazin tulajdonosa és főszerkesztőjeként úgy gondoltam, abban az esetben lehetek hiteles saját olvasóim előtt, ha én is rendszeresen mozgok és ott vagyok közöttük, azaz együtt sportolok velük. Emellett egyre jobban közelgett a 40. születésnapom, amelyre szerettem volna teljesen átváltozni.

A cél:
- 20 kg leadása
- utcai félmaraton lefutása
Akkor persze ez még elérhetetlennek tűnt számomra, de ez a kép hamar megváltozott. Sikerült elnyernem egy közeli fitneszterem (SunPalace Fitness) és egyik személyi edzőjének(Szemethy Márk) támogatását. Itt jegyzem meg, hogyha ilyen mértékű változást szeretnél elérni, akkor mindenképp javaslom egy szakember igénybevételét.

Futás:
Sokan mondják, hogy nem szeretnek futni, nem bírja a tüdejük. Elárulom, én sem szerettem, és nekem sem bírta a tüdőm. Viszont hihetetlen és kiemelkedően motiváló volt számomra is megtapasztalni, hogy napi szinten láttam és éreztem a változást. Ez mindig elegendő energiát biztosított a folytatáshoz. A futást először csak sétával kezdtem. Majdnem két hétig kizárólag csak sétáltam, fokozatosan és apránként emelve a tempót és a szintemelkedést. Így jutottam el a 2014-es év kezdetétől az áprilisi 10 km-es Vivichita futóversenyre, majd ezt követően június elején sikerült lefutnom a Keszthelyi Kilométerek 21 km-es félmaraton távját is.
Mostanában, amennyiben időm engedi, a szabadban futok és a kezdeti 2 kilométert, már a rendszeresen lefutott 12-13 kilométeres távok váltották fel.

Az étkezés:
Véleményem szerint ez a kritikus pont. Sajnos a táplálkozásom radikális változtatása nélkül nem sikerülhetett volna céljaimat elérnem. Nagyon szeretek enni, ezért ez a rész volt számomra a legnehezebb. Illetve még ma is az. Ha nem eszem eleget, akkor feszült és elgyengült vagyok. Emiatt arra az elhatározásra jutottam, hogy elengedhetetlenül fontos lesz állandó és hatékony táplálékforrást találnom. Így az egyszerűség kedvéért egy ételszállító cég speciális Speed Fit diétáját, majd négy hét után a Czanik Balázs által javasolt ételeket kezdtem el fogyasztani. A kalóriákra nagyon figyeltem, próbáltam a napi normál beviteli érték 2/3-a alatt tartani. Természetesen ez nem lett volna elég a fokozott terhelés leküzdésére, így kiegészítettem fehérjékkel és vitaminokkal. A táplálékkiegészítők nagyon fontos szerepet játszottak sikereim elérésében.

A megfelelő fizikai kondíció kialakítása:
A legfontosabbnak tartom, hogy a futás és az étkezési szokásaink drasztikus megváltoztatása mellett a teljes testünket érintő fizikai kondíciónkat és állóképességünket is javítsuk. Erre szerintem a legjobb a funkcionális tréning alkalmazása. Én az egyre divatosabb TRX-et választottam,amely a teljes testet képes megfelelően és mindemellett biztonságosan átmozgatni. Ez utóbbi az életkor előrehaladtával egyre fontosabb szerepet játszik.

Kívánom, hogy Te is indulj el az általad kitűzött célokhoz vezető úton és éld át azt a leírhatatlan örömöt, amikor elővéve a fél évvel korábban rólad készült fényképet, összehasonlítod a most készülttel és szemmel látható az eredmény, amelyet kizárólag csak magadnak köszönhetsz!

Sok kitartást és erőt kívánok hozzá!

Forrás: www.sportime.hu

Krisztián