Mi a glutén?

A glutén valójában egy fehérje, ami a gabonák nagy részében (búza, árpa, rozs) megtalálható. A lakosság nagyjából 0,5-1%- a szenved egy cöliákia nevű autoimmun kórban. Ez a vékonybél krónikus, felszívódási zavarokkal járó betegsége. Lényege, hogy a vékonybél sejtfelszíni fehérjéi és a gabona fehérje összekapcsolódnak, amit a szervezet idegennek vél, ezért ellenanyagot kezd termelni. Ezek az ellenanyagok a saját szöveteket is károsítani fogják. Ez az oka a változatos tünetek kialakulásának. Legjellemzőbb panaszok a haspuffadás, hasmenés, étvágytalanság, fogyás, de előfordulhat vérszegénység és hajhullás is.

A betegség nem gyógyítható, de eredményesen kezelhető gluténmentes diétával. Újabban beszélhetünk nem cöliákiás gluténérzékenységről is. Ekkor hasonló tünetekkel kell számolnunk, mint a klasszikus esetben, de a háttérben autoimmun folyamat nem mutatható ki. Mivel a betegség diagnózisa nagyon nehéz (hiszen a labor vizsgálatok és a bélbiopszia is negatív), valószínűleg jóval több ember szenved ebben a betegségben, mint azt gondolnánk. Így ha Te is emésztőrendszeri gondokkal küzdesz, kis időre megpróbálhatod kiiktatni a glutént a táplálkozásodból. Számtalan olyan esetet leírtak, amikor a betegek a glutén elhagyásával gyakorlatilag tünetmentessé váltak, annak ellenére, hogy egyetlen klinikai teszt sem szólt a gluténérzékenységük mellett. Számos híresség esküszik rá, hogy sokkal egészségesebbnek érzik magukat, mióta ilyen diétát követnek. Ha viszont a panaszok 1-2 hónap diéta után sem javulnak, valószínű, hogy összetettebb probléma áll a háttérben, ami nem fog megoldódni kizárólag a glutén kiiktatásával.

De mi a helyzet azokkal, akiknek semmilyen panasza nincs, ha nagyobb mennyiségben kenyeret vagy tésztát fogyasztanak? Számos kutatás zajlik azzal kapcsolatban, hogy részben a glutén tehető felelőssé a bélrendszerben kialakuló gyulladásos folyamatokért. Jelenleg azonban egyetlen olyan hiteles eredmény sem áll rendelkezésünkre arra vonatkozóan, hogy a glutén bármilyen módon káros lenne az egészségre.

Fontos kiemelni, hogy a glutén elhagyásával számos olyan élelmiszerről is le kell mondani, melyek értékes tápanyagokat tartalmaznak. Ilyenek például a teljes kiőrlésű gabonákból készült kenyerek vagy tészták, melyek egyrész kiváló rostforrások, másrészt nagy mennyiségben tartalmaznak vasat, B- vitamint és kalciumot is.

Nem beszélve arról, hogy a gluténmentes termékek jóval drágábbak, hiszen az élelmiszeripar is igyekszik meglovagolni ezt a trendet.

Fontos tehát tisztában lenni azzal, hogy a glutén nem szervezetünk egyik legnagyobb ellensége. Természetesen vannak olyan esetek, amikor nélkülözhetetlen az életre szóló gluténmentes diéta, hiszen az elhanyagolt cöliákiának súlyos következményei lehetnek.