Ez a folyamat tulajdonképpen egyáltalán nem tekinthető kórosnak az állatvilágban, hiszen egy állat sem fogyaszt bizonyos életkor után anyatejet. Az ember viszont különleges helyzetbe került azáltal, hogy előszeretettel iszik tehéntejet. Az évszázadok alatt szervezetünk kiválóan alkalmazkodott ehhez a szokáshoz, és bár az életkor előre haladtával csökken a laktáz mennyisége, a csökkenés mértéke közel sem olyan gyors, mint a többi emlős esetében. Vannak viszont olyanok, akikben sokkal hamarabb lecsökken az enzimszint és gyermekkorban vagy fiatal felnőttkorban tejcukor- érzékennyé válnak. Tehát a laktóz intolerancia nem is egy igazi betegség.

Mi is valójában a tejcukor érzékenység?

A táplálékkal elfogyasztott tejcukor önmagában nem, csak alkotórészeire bontva képes felszívódni. Ezt a lebontó folyamatot végzi a laktáz enzim, ami ideális esetben mindenkiben jelen van. Ha azonban ez az enzim hiányzik vagy termelődése csökken, a tejcukor nem emésztődik meg, és a vastagbélben lévő bélbaktériumok kezdik lebontani, ami gázok képződésével jár. Ez okozza a kellemetlen tüneteket, mint a puffadást, hasfájást, míg a megmaradt laktóz felelős a hasmenésért.

A laktóz intoleranciának három típusát különböztethetjük meg. Létezik primer, szekunder és kongenitális (veleszületett) formája, melyek közül a primer messze a leggyakoribb.

Fontos tisztázni, hogy a laktóz érzékenység nem azonos a tejérzékenységgel. Ebben az esetben ugyanis a tejben lévő fehérje okoz allergiás reakciót, ezért a tejtermékek teljes elhagyása szükséges.

A legújabb becslések szerint a laktóz érzékenység gyakorisága a világon 7-20% között mozog. Magyarországon a felnőtt lakosság nagyjából 1/3-a tapasztal kellemetlen tüneteket tejtermékek fogyasztásakor, míg a kínaiaknál és a japánoknál 90 % körüli ez az arány.

Természetesen a tejipar azonnal felismerte az óriási üzleti lehetőséget abban, hogy lehetővé tegyék a tejtermékek fogyasztását a tejcukor-érzékenyek számára, és tucatjával jelentek meg a laktózmentes tejek, joghurtok és sajtok a boltok polcain (Részletesebben erről egy későbbi cikkben írunk majd).

Egészség tej nélkül?

Bár az iskolában mindenki megtanulta, hogy a tej a legjobb kalciumforrás, érdemes kicsit a dolgok mögé nézni. Egy bögre tej kb. 300 mg kalciumot tartalmaz, ami valóban kiváló, de a tejben nem csak kalcium van. A probléma az, hogy az értékes tápanyagok mellett nagyon sok telített zsírsavat is tartalmaz, ami hosszú távon szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezethet. Így, ha nagy mennyiségben fogyasztjuk, elképzelhető, hogy inkább ártunk vele, mintsem használunk.

Természetesen a kalcium bevitel nagyon fontos az erős csontozat kialakítása szempontjából. Ugyanakkor kalciumot nemcsak tejtermékek tartalmaznak, hanem számos növény is. Ide tartozik például a káposzta, a brokkoli vagy a fodros kel is. Így ha változatosan, zöldségekben gazdagon táplálkozunk, de közben nem fogyasztunk tejtermékeket, egyáltalán nem kell aggódnunk a kalcium bevitel miatt.